Home > Articole, Publicistica > Dragnea față cu „das Nichts”

Dragnea față cu „das Nichts”

aprilie 19th, 2019

E puțin probabil ca acel „Nimic!” ce a scurtcircuitat, sub formă de răspuns, efectul retoric al întrebării „Ce-am făcut noi?”, adresată publicului pesedist la Dumbrăveni, Suceava, de către Liviu Dragnea să-i fi produs acestuia din urmă vreo mirare filosofică. Un deranjament vizibil, cel puțin la nivel discursiv, i-a produs, însă, cu siguranță. Fără să vrea, Dragnea s-a aflat instant, în chiar acel moment, față în față cu ceea ce caracterizează guvernarea pe care o patronează și care, până în prezent, nu a produs nimic altceva decât populism de împrumut și pe împrumuturi și al cărei singur scop este salvarea personală. Și fără să știe, a fost pus, totodată, în fața personificării bruște, a coborârii în istoria cotidiană, grație unui personaj anonim – cum a fost numit de presă –, a unuia dintre cele mai importante concepte ale filosofiei existențialiste, așa cum a fost acesta instrumentat de Martin Heidegger: „das Nichts”, „Nimicul”. În mod cert, frisonul resimțit de liderul PSD, până la a-și reveni din senzația de năuceală, nu a avut nicio coloratură metafizică. Dar poate ar trebui să aibă de acum încolo, măcar în sensul unei reflecții raportate la propriul său electorat.

Iar asta pentru că ceea ce s-a întâmplat la Dumbrăveni, Suceava, unde i-a fost aruncat în față „das Nichts”-ul ce semnifică dezastrul guvernării și unde a fost sfidat, în cadrul unei adunări organizate de propriu-i partid, de către un alt personaj, care i-a spus că „nu dă mâna cu hoții”, reprezintă semnalul că poveștile pe care le tot îndrugă de mai bine de doi ani își pierd credibilitatea chiar în fața propriului electorat. Poate controlează, încă, sudul României, sub forma unor procente consistente din electorat. Poate se lasă păcălit de audiențele „arhanghelilor” mediatici din studiourile Antena 3 și RTV, care, însă, atenție!, se adresează numai unor deja-convinși, atâția câți mai sunt. În mod cert, însă, nu există un electorat al lui Dragnea, scorul său e deja cu mult mai mic decât cel, în scădere, al PSD. La fel de cert, acest PSD al lui Dragnea are o receptivitate electorală infimă în Transilvania. Lucrurile se schimbă, de altfel, și în Moldova, iar „Nimicul” anunțat la Suceava promite să devină, pentru Dragnea și partidul său, o chestiune de nesiguranță ontologică din perspectivă politică.

Și pentru asta există explicații cât se poate de palpabile. Primo: izolarea Moldovei este, în esență, efectul politicilor guvernamentale ale PSD și al inconsistenței și incompetenței parlamentarilor moldoveni pe care acest partid i-a trimis, de la o legislatură la alta, la București. Fără a fi regionalist, constat doar că „Das Nichts”-ul oferit Moldovei în ultimele trei decenii în care arhitectura statului a fost populată de pesediști de toate soiurile începe să producă efectul de bumerang față de politica de subdezvoltare controlată pusă la cale de aceștia.  Secundo: încep să se simtă efectele unei modificări generaționale, ceea ce are drept rezultat faptul că tribulațiile conservator-extremiste de dată recentă ale unui PSD peremizat se izbesc de zidul unor noi generații ai căror membri știu să se informeze și să se opună propagandei oficiale. În plus, există o mare probabilitate ca acest comportament să fie convertit în voturi anti-PSD, dar asta depinde, în principal, de ofertele partidelor din opoziție. Tertio: devine vizibilă influența diasporei formate din cei plecați din zona Moldovei, ceea ce afectează electoral chiar și segmentul potențial al deja-convinșilor votanți ai PSD din aria de vârstă de peste 60 de ani.

Cumva suprapuse, toate acestea vor putea fi identificate sociologic pe parcursul următoarelor cicluri electorale drept motive pentru scăderea procentelor PSD în zona Moldovei. În butaforia de partid pe care, așa cum am văzut în imaginile de la Suceava, au „decartonat-o” cele două personaje amintite, zâmbetele încremenite ale actorilor nu mai pot face față realității Nimicului care li se întoarce împotrivă. Este ceea ce Liviu Dragnea și ai săi vor încasa la nivel de imagine și voturi începând chiar cu alegerile de pe 26 mai.



Articole, Publicistica

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.